Przyjmowanie spraw do załatwienia w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Warszawie odbywa się według zasad i trybu wykonywania czynności kancelaryjnych szczegółowo określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Załatwianie spraw zgodnie z kompetencjami odbywa się według zasad określonych w Regulaminie organizacyjnym Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie zatwierdzonym przez Wojewodę Mazowieckiego w dniu 27 lutego 2019 r.
Zakres kompetencji poszczególnych członków ścisłego kierownictwa WIOŚ w Warszawie reguluje § 33 i § 34 Regulaminu organizacyjnego.
Do wyłącznej akceptacji i podpisu Wojewódzkiego Inspektora zastrzega się:
- informacje i materiały przedkładane:
- Wojewodzie i Wicewojewodom Mazowieckim,
- parlamentarzystom;
- akty prawa wewnętrznego;
- dokumenty i sprawozdania finansowe, a także końcowe opracowania statystyczne;
- decyzje i dokumenty w sprawach osobowych pracowników;
- odpowiedzi na wystąpienia organów kontroli zewnętrznej;
- korespondencję w sprawach indywidualnie zastrzeżonych przez Wojewódzkiego Inspektora.
Sankcyjne decyzje wstrzymujące działalność powinny być każdorazowo zgłoszone i uzgodnione z Wojewódzkim Inspektorem lub I Zastępcą Wojewódzkiego Inspektora.
I Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podpisuje wszelkie dokumenty wynikające z zakresu jego działania, uprawnień i obowiązków, niezastrzeżone do wyłącznej kompetencji Wojewódzkiego Inspektora.
W czasie nieobecności Wojewódzkiego Inspektora lub w innych uzasadnionych przypadkach I Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podpisuje dokumenty i pisma również należące do wyłącznej akceptacji i podpisu Wojewódzkiego Inspektora.
II Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podpisuje wszelkie dokumenty wynikające z zakresu jego działania, uprawnień i obowiązków, niezastrzeżone do wyłącznej kompetencji Wojewódzkiego Inspektora.
W czasie nieobecności Wojewódzkiego Inspektora i I Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora, II Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podpisuje dokumenty i pisma również należące do wyłącznej akceptacji i podpisu Wojewódzkiego Inspektora.
Kierownik Delegatury podpisuje dokumenty i pisma oraz wydaje decyzje administracyjne określone w imiennym upoważnieniu, wydanym przez Wojewódzkiego Inspektora. W czasie nieobecności Kierownika Delegatury dokumenty i pisma podpisuje osoba wskazana przez Kierownika Delegatury zgodnie z udzielonymi przez Wojewódzkiego Inspektora upoważnieniami.
Naczelnicy wydziałów, kierownicy działów i pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy są upoważnieni do:
- podpisywania pism w sprawach dotyczących działania ich komórek organizacyjnych, w zakresie upoważnienia udzielonego im przez Wojewódzkiego Inspektora;
- przygotowywania wniosków dotyczących zamówień umożliwiających sprawną działalność kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych;
- podpisywania pod względem merytorycznym rachunków dotyczących zakupów, napraw i usług dotyczących ich komórek organizacyjnych.
Pisma, dotyczące zobowiązań i skutków finansowych, wymagają akceptacji Głównego Księgowego.
Wojewódzki Inspektor może upoważnić pracownika do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, podpisywania pism i informacji, określając zakres oraz okres obowiązywania upoważnienia.